אמ:לק
תלמדו על החברה
נתחיל בסיפור אמיתי, מכירים את זה כשאתם נוסעים לראיון עבודה, ואז מגיעים למשרדים ומבינים שהגעתם למקום הלא נכון?! סיפור אמיתי
א-ב של ג-ד זה לדעת שאתם בכלל מגיעים למקום הנכון, לחברה הנכונה. כתובת זה אולי מובן מאליו, אבל מה שאתם באמת צריכים לעשות זה ממש לחקור וללמוד על החברה.
מה לחפש?
- תלמדו על השירות או המוצר של החברה לעומק.
- תנסו להבין מה הבידול והייחודיות של החברה, כי מכאן תגיע התשובה לשאלה בראיון “למה לעבוד דווקא אצלנו?”
- מי האנשים? בעלי תפקידים חשובים – מי מוביל את החברה? מי מנהל הצוות או המחלקה? אולי החברה היא חלק מקבוצה גדולה? והכי חשוב, אולי אתם מכירים מישהו בחברה שיכול לעזור לכם להתכונן או להמליץ עליכם.
- איך החברה בנויה – מבנה החברה יעזור לכם להבין קצת יותר במדוייק מה מצופה מהתפקיד שלכם. למשל, אם יש צוות שיווק או צוות PPC יעזור לכם להבין עד כמה רוחבי יהיה התפקיד שלכם. לפי הדוגמה, סביר שבצוות שיווק תדרשו בתפקיד למגוון רחב יותר של יכולות ומשימות לעומת צוות PPC.
- Glassdoor או The worker – שני אתרים שיתנו לכם הצצה למשכורות בחברה אליה אתם מתראיינים ולשאלות שעולות בראיונות בחברה הספציפית.
- תקראו שוב את הגדרת התפקיד
איפה לחפש?
רשתות חברתיות, אתר, חיפוש פשוט בגוגל ילמד אתכם המון ובנטוורק שלכם!
שפה מקצועית
בראיון מצפים מכם לדבר בשפה המקצועית של התפקיד. גם אם רק עכשיו סיימתם ללמוד, תעברו על החומר, תקראו על התפקיד באינטרנט, תטמיעו בהצגה העצמית שלכם מילים שמשתמשים בהן בתחום ובתפקיד.
למשל, ראיינתי מועמדת שכל הזמן אמרה “תקשורת עם אנשים”, ממש עדיף להגיד “אינטראקציה” או “אינגייג’מנט (Engagement)” ואנשים אפשר להחליף ב”קהל יעד”, תלוי סיטואציה כמובן. מי שבתחום מדבר ככה, אז תוכיחו בשפה שאתם בתחום הנכון. זה דורש אימון, אבל אם מספיק תקראו ותלמדו זה בסופו של דבר יוטמע.
למה אתם מושלמים לתפקיד
תנסו לענות על השאלה
למה כל מה שעשיתי עד היום הוביל אותי בצורה מושלמת לתפקיד בחברה הספציפית?
כמובן שהמושלם הוא מוגזם, אין כזה דבר מושלם, אבל כשאתם מוכשרים את עצמכם זה מה שצריך לשאוף. לסגור את הסיפור בצורה הכי מדוייקת שזה ממש נבנה כאילו אתם נולדתם לתפקיד, כאילו אוסף החוויות המקצועיות ו/או האישיות שלכם הכינו אתכם בדיוק להזדמנות הנפלאה, לתפקיד הספציפי בחברה הספציפית.
תזכרו – הסיפור שלכם חייב להסביר למראיין למה יש הלימה מושלמת בין מה שאתם רוצים למה שהמראיין מציע לכם.
תדעו לענות על השאלות הבאות:
- למה דווקא לעבוד אצלנו?
- למה אתם רוצים דווקא את התפקיד X?
- למה שנקבל לתפקיד דווקא אותך?
להתכונן מראש להתקלות
כשאתם מסתכלים על הגדרת התפקיד והחברה תנסו לחשוב, “מה כאן יכול להפיל אותי?”
איזה מאפיינים של התפקיד או החברה לא ממש מתחברים לרקע שלי, לקורות החיים, לרצונות שלי.
לפעמים קורות החיים שלנו מספרים משהו שיכול להדאיג מראיינים, לדוגמה:
- אם היינו עצמאיים אולי יש לנו בעיה של סמכות
- אם עבדנו בארגון ענק אולי לא נסתדר בארגון קטן
- אם למדתי ניהול סושיאל וצריכים שאני אעשה גם קידום ממומן
תכינו מראש תשובות לאופן שבו תתמודדו עם החסרון שלכם כך שהוא לא יהיה חסרון.
במקרה של תפקידי ג’וניור, מראיינים מחפשים פוטנציאל. קיימת ההבנה שהתפקיד דורש מגוון מיומנויות וכישורים ולא בהכרח מחפשים מישהו שיענה על כולם. לכן, אם יש לכם דרך להתמודד עם חולשה או הסבר טוב לכך שמשהו שנראה כמו חסרון הוא למעשה יתרון, זה מייצר אמינות, נותן תחושה שיש לכם מודעות ואפשר לעבוד איתכם ולפתח אתכם בעבודה.
לפעמים, הצגת חסרון מתוך מודעות היא המכירה הכי טובה.
למשל, אם עבדתם בחברה ענקית ואתם מתראיינים לחברה קטנה.
אפשר להגיד: “אולי יש יתרונות לחברה גדולה, שיש לך גב ונהלים והכל מאוד מסודר וברור. אבל אני מחפשת דווקא מקום שאני ארגיש שאני משפיעה יותר. לא להיות בורג קטן בתוך הארגון, אלא לעשות יותר ולהיות מחוברת לפעילות של כל החברה וגם ממש לראות ולהרגיש את החלק שלי בתוך זה.”
אזהרת Bullshit
Don’t over sell it, פשוט תדברו בביטחון ואל תעברו לשלב החרטוט, יעלו עליכם בקלות.